Książka „Noskawery” autorstwa Pawła Beręsewicza była przedmiotem dyskusji podczas ostatniego spotkania DKK dla Dzieci, które odbyło się 30 lipca 2024 roku.
Omawiana publikacja jest jednym z laureatów Konkursu Literackiego im. Astrid Lindgren na współczesną książkę dla dzieci i młodzieży. Jak zauważyła Joanna Papuzińska, jest „lekturą-psikusem”, która potrafi zaskoczyć zarówno dzieci, jak i dorosłych. Jej głównym tematem są mechanizmy świata reklamy i mody oraz ich wpływ na młodych odbiorców.
Podczas spotkania omówiono najważniejsze wątki fabularne książki. Główną bohaterką jest Zuzia, która marzy o posiadaniu modnych noskawerów – zapachowych ochraniaczy na nos, lansowanych przez celebrytę Jacksona Beevera. Ma nadzieję, że w ten sposób zdobędzie sympatię i uznanie koleżanek, które ją ignorują. Najbliższymi jej osobami są przyjaciółka Julka, która nie poddaje się modzie oraz pełna ciepła i zrozumienia babcia. To właśnie one starają się ją wspierać i pocieszać kiedy tego potrzebuje. Jednym z takich trudniejszych momentów są urodziny Małgośki, klasowej celebrytki, która wręcza ZAPROSZENIA na imprezę wybranym koleżankom i kolegom, niestety pomijając Zuzię. Jak nietrudno się domyślić dziewczynce jest bardzo przykro i stara się zrobić wszystko, aby być modną i dołączyć do towarzystwa klasowych liderek. Autorka bardzo obrazowo przedstawiła jak wprowadza się na rynek nowe produkty oraz zjawisko marketingu i reklamy, które temu towarzyszą. Podczas omawiania książki Klubowicze chętnie dzielili się swoimi odczuciami na temat tego, jak reklama wpływa na nasze pragnienia i decyzje zakupowe, dyskutowali na temat mechanizmów działania reklam i tworzenia trendów modowych, ukazanych w książce przez postać projektanta Benettiego. Jak podkreślili, niekiedy z pozoru bezużyteczny gadżet, dzięki odpowiedniej kampanii reklamowej, może stać się obiektem pożądania, a moda często polega na iluzji potrzeby posiadania czegoś, co jest mało praktyczne. Opowieść skłoniła nas także do przemyśleń na temat problemu akceptacji i potrzeby przynależności do grupy rówieśników, co było kluczowym wątkiem w historii Zuzi. Uczestnicy spotkania zastanawiali się nad słowami babci Marty: „Przecież lubi się ludzi za to, co mają w środku, a nie za to, co na sobie noszą”, i doszli do wniosku, że prawdziwa przyjaźń nie zależy od posiadania modnych gadżetów. Reasumując książka jest bardzo pouczająca i „otwiera oczy” na to, jak reklamy mogą manipulować naszymi pragnieniami.
Na zakończenie spotkania Klubowicze wykonali piękne zaproszenia na wybrane przez siebie wydarzenia. Inspiracją do tego był pierwszy wątek omawianej książki, który poniekąd zapoczątkował akcję tej opowieści czyli wręczenie przez Małgorzatę urodzinowego ZAPROSZENIA.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za aktywny udział i sympatyczną atmosferę i zapraszamy na następne spotkanie, na którym omawiać będziemy książkę Katarzyny Ryrych „Dziura w serze”.